Hotel Cosmopolitan

Hotel Cosmopolite kiest samen met partner Fregiric voor innovatief klimatisatiesysteem van Daikin

Een aangename temperatuur in de hotelkamer is ook een vorm van gastvrijheid

Hotel Cosmopolite, dat vorig jaar zijn 100-jarig bestaan vierde, mag zich sinds 2020 het eerste viersterrenhotel van Nieuwpoort noemen. Die onderscheiding kwam er onder meer door de grote comfort bevorderende investeringen die huidig zaakvoerster Diana Karapetian de afgelopen jaren in het hotel heeft gedaan. Zo werden onlangs nog een 50-tal kamers gerenoveerd en voorzien van een innovatief klimatisatiesysteem van Daikin. Hotel Cosmopolite voert als slogan ‘A tradition of Hospitality’. Voor de exploitanten maakt een aangename temperatuur in het gebouw en de hotelkamer ook deel uit van die gastvrijheid.

26.06.2023

Diana Karapetian is sinds 2003 zaakvoerster van Hotel Cosmopolite in de Albert I-laan in Nieuwpoort. Gedurende al die tijd heeft ze voortdurend geïnvesteerd in het hotel. Zo werden 130 kamers en suites allemaal gereno- veerd. De zaakvoerster vernieuwde Brasserie Carrousel en startte ook met Bar Caprice, dat een uitgelezen drankkaart heeft en een cigar lounge, waar je sigaren uit een humidor kunt degusteren. Verder werden ook de verschillende seminarie-, vergader- en congresruimtes en de wellnessruimte aangepakt.

VITAMINE ZEE

“Ons hotel ligt op 80 meter van de zeedijk en is zeven dagen op zeven open. We mikken op een heel divers publiek”, zegt Diana Karapetian. “Zo hebben we vakantiegangers en koppels als gast, maar ook zakenmensen. Samen met mijn team van 40 medewerkers, wil ik onze gasten

een totaalbeleving bieden. Hotel Cosmopolite is het ganse jaar door open, zodat we kunnen spreken van een ‘Vierseizoensbeleving’. We willen dat onze gasten zich hier thuis voelen en dat ze hier komen (en terugkomen) voor een portie ‘Vitamine Zee’”.

KLIMAATBEHEERSING

De laatste fase van de renovatiewerken was de renovatie van een 50-tal kamers. Die wer

den voorzien van een 70-tal nieuwe klima- tisatie-units. Voor Diana Karapetian is een aangename temperatuur in de hotelkamer erg belangrijk en ook een vorm van gastvrij- heid. Daarom stelde zij hoge eisen inzake klimaatbeheersing in haar hotel. “We wilden een klimatisatiesysteem, dat niet alleen voor maximaal comfort voor de gasten moest zor- gen, maar ook energiezuinig moest zijn. Een bijkomende eis was ook dat de klimatisatie- techniek (zowel van binnen als buiten) slechts discreet aanwezig zou zijn. Tenslotte wilden we een oplossing die gekoppeld kon worden aan het eigen domoticasysteem van ons hotel”.

FREGIRIC EN DAIKIN

Hotel Cosmopolite koos uiteindelijk voor de Oostendse koelingsspecialist Fregiric, die in een 50-tal kamers units van Daikin Blue Evolution VRV4 warmterecuperatiesystemen installeerde. Volgens zaakvoerder Ricardo

Debrabandere is de keuze voor dit baan- brekende klimatisatiesysteem logisch: “ Het Blue Evolution VRV4 systeem van Daikin werd speciaal ontwikkeld voor gebouwen met hoge eisen op het gebied van comfort en efficiëntie. Zo staan de VRV4 warmterecuperatiesyste- men bekend voor hun hoge energie-efficiëntie. Het is een zuinig en duurzaam systeem dat beschikt over technologie, die meedenkt, de juiste signalen oppikt en automatisch stuurt”.

3 PIJPS-ONTWERP

“Specifiek voor Hotel Cosmopolite kozen we voor een 3-pijps ontwerp van de Daikin VRV4 warmterecuperatiesystemen. Dit is een klima- tisatiesysteem dat ervoor zorgt dat de gasten zich in de kamers altijd thuis voelen, ongeacht of zij hun kamer willen verwarmen of juist koelen. Met een 3-pijps VRV Systeem kan men immers tegelijkertijd verwarmen én koe- len. Overigens hebben we de buitenunits laten

behandelen tegen de mogelijke schadelijke gevolgen van zeelucht. Ook dit is allemaal mo- gelijk bij Daikin”, gaat Ricardo Debrabandere verder.

TEVREDEN OVER PARTNERSHIP

Diana Karapetian toont zich tevreden over de keuze voor partner Fregiric en de Daikin- oplossingen: “Fregiric is erin geslaagd om de uitvoering van de werkzaamheden correct te laten verlopen binnen onze gestelde deadlines. Bovendien is er door de koelingsspecialist uit- stekend werk geleverd, zonder dat dit de ope- raties van ons hotel gehinderd heeft (ons hotel bleef al die tijd verder functioneren). We zijn ook tevreden over de klimatisatiesystemen zelf. Ze zijn discreet en geruisloos, maar doen perfect waarvoor ze zijn ontworpen, met name zorgen voor een aangename temperatuur in de kamers en ruimtes”, besluit de zaakvoerster van Hotel Cosmopolite.

https://www.fregiric.be/sites/default/files/HotelBusinessMagazineNL.pdf

bron: Hotel Business, een driemaandelijks magazine voor de hotelindustrie in België.